1.osa Hans Gabre (Uppsala Livets Ord kristliku kooli arendusjuht) loengust "Kristliku hariduse tähtsus" kristliku hariduse konverentsil Viiratsis 29.jaanuaril 2011
Räägime vastandlikest filosoofiatest. Olete tuttavad sellise väljendiga nagu „poliitiliselt korrektne“? On teatud asju, mida ametlikult öeldakse, et olla poliitiliselt korrektne. Isegi kui sa ei usu sellesse, pole oma sisemuses veendunud selles, on teatud surve, kuidas sa pead kõnelema. Ilmselt iga inimene on sellega kokku puutunud.
Võrdleme kaht poolust – ilmalikku ja kristlikku mõtteviisi. Alljärgnevalt vasakul pool „poliitiliselt korrektne“ ja paremal Piibli järgi õige.
1. KES VALITSEB?
Inimene ise. Kust see idee on pärit - humanismist või evolutsiooniteooriast. Sest kui Jumalat ei ole, kes siis vastutab? Loomulikult „mina“.
|
Jumal, kes on kogu ajaloo Jumal. Ühel päeval me sureme ja kohtume Jeesusega. Nii ütleb Piibel.
|
2. AEG
Ajalik. Me elame teatud arv päevi. Ühel päeval me sureme ja siis on aeg läbi meie jaoks. On väljend „aeg on otsa saanud“ - see juhtub siis, kui sured.
|
Igavikuline. Piibellik vaade on, et me oleme igavikulised ja meie perspektiiv on igavikuline. Me elame teatud ajal, aga on suurem perspektiiv, mis kõneleb igavikust.
|
3. ELUVIIS
Ilmalik eluviis. | Kristlik eluviis. Piiblit uurides näeme, et on kristlik lähenemine, kuidas probleeme lahendada. |
4. TÕDE
Ilmalikud inimesed ütlevad, et absoluutseid tõdesid pole olemas - pole asju, mis on absoluutselt tõde või absoluutselt vale. | Aga Piibel ütleb väga selgelt, et on olemas absoluutne tõde. |
5. LAPSED
Lapsed kuuluvad ühiskonnale. Eriti tugevalt väidab sotsialism, et kuna laste kasvatamine on nii tähtis töö, siis seda ei saa usaldada lapsevanematele ja riik peab seda kontrollima - haritud õpetajad teavad, mis on parim lapse jaoks.
|
Vastutus laste eest on pandud lapsevanematele. Tegelikult pole siin maa peal ühtki inimest, kes oskaks teie lastega paremini tegeleda kui te ise lapsevanematena. Mina usun, et on olemas võidmine taevast lapsevanemaks olemisele. Allpool toon selle kohta isikliku tunnistuse.
|
Mitmeid aastaid tagasi oli mul talu. Koolis töötasin ma poole kohaga ja lisaks „täiskohaga“ oma talus, kus pidasime lihaveiseid. Olin juba harjunud sellega, et kui nad tõid ilmale vasikaid, siis ma alati aitasin neid selle juures. 1998.aastal oli mu naine lapseootel ja kui me läksime haiglasse sünnitama, olin ma üsna enesekindel, et „pole probleemi“ - ma tean nendest asjadest piisavalt. Aga kui ma nägin haiglas oma naist sünnitamas, siis tundus kõik teistmoodi. Mõne tunni jooksul sündis meie esimene laps. Ämmaemand pani ta kohe, mõni hetk peale sündi, minu kätele. Selsamal sekundil ma sain midagi, mida mul enne ei olnud. See ei olnud mitte ainult laps, vaid koos sellega tuli midagi muud veel. Hiljem ma avastasin, et see on võidmine olla lapsevanem. Usun, et on arm taevast, mis aitab lapsevanemal olla lapsevanem, Kui sa oled lapsevanem, usu, et saad abi taevast. Ära lase ennast petta selles küsimuses.
Kui me vaatame kooli, siis kellel on kõige suurem mõju? Lapsevanematel ja kodul on väga suur mõju ja vastutus lapsele ja tema kasvamisele. Ärge arvake, et kool teeb teie eest kõik ära, isegi kristlik kool ei saa seda teha. Ei, lapsevanemad teevad palju parema töö ja neil on selleks võidmine. Isegi kui kristlik kool on seejuures suureks abiks, ikkagi lapsevanemad vastutavad.
6. MEHE JA NAISE ROLL
Mehe ja naise rollid on samad. Tänapäeva ühiskonnas on liikumine sellises suunas, et naised peaksid olema rohkem nagu mehed ja mehed rohkem nagu naised. Mingeid erinevusi ei tohiks nagu olla.
| Vaadake enda ümber ja te näete, et on erinevused! Piibel ütleb ka väga selgelt, et mehe ja naise rollid on väga erinevad. Mehel on omad vastutused ja naisel omad. Aga üheskoos, mees ja naine, moodustavad nad tugeva üksuse. |
7. PEREKOND
Maailm ütleb, et perekond on mistahes rühm inimesi, kes vastutavad ja hoolivad. Selle taga on idee „me ei usu perekonda“. Mis üldse on perekond? Kas ükskõik milline inimene, kes hoolib lapsest?
|
Piibli järgi on perekonna kontseptsioon selline: mees ja naine on abielus kogu eluks, nad on teineteisele pühendunud ja lapsed on Jumala kingitus neile. Nii et Piibel räägib väga selgelt perekonnast. Piibel räägib perekonnast kui institutsioonist (ka kogudusest kui institutsioonist)
|
8. VAESTE JA ABIVAJAJATE EEST HOOLITSEMINE
Riigi ülesanne. | Piibli järgi on see koguduse ja perekonna ülesanne. Väga lihtne on öelda „ah, valitsus peab sellega tegelema“. Kuid kui sa oled kristlane ja näed kedagi, kes on puuduses, siis Jeesus õhutas meid tegema midagi nende jaoks, kui see on vähegi võimalik. |
Kristliku hariduse konverentsil 29.jaan.2011 Viiratsis
(JÄTKUB...)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar